FunTESTic's FLY-site

Home
FLY-en?
Start FLYen
FlyLessen
Downloads
Ochtend Mijmering
Vraag FlyLady
DinnerDiva
FunTestic's
Begrippen & FAQ

Recepten organiseren

door Leanne Ely, CNC

Lieve vrienden,

Als kookboekschrijver en volleerd fijnproever kun je je voorstellen hoe mijn bureau eruit moet zien. Ja, het is volgestapeld met kookboeken, voedselmagazines en recepten gescheurd uit tijdschriften, printjes van internet of wild gekrabbeld op mijn altijd aanwezige gele notitieblok. Ik heb recepten, mijn hemel, wat heb ik een recepten!

Ik had eindelijk genoeg van de rotzooi en besloot dat ik de bovenkant van mijn bureau weer wilde zien. Ik wist dat ik de pepieren echt moest aanpakken en aan de slag moest, dus ik bracht mijn kleine kantoorbenodigdheden op orde en maakt een aanvalsplan.

En dan, hoe toevallig kan het zijn, zit in mijn e-mail diezelfde dag enkele tips voor het organiseren van recepten uit een populair tijdschrift. Wie wist dat? Ja, die zouden ongetwijfeld werken als ik maar georganiseerd geboren was! Dus in plaats van hun ideeën (hoewel twee van hen ik al gebruik), ga ik je mijn ideeën geven over hoe je jouw recepten en menu's kunt organiseren. Deze werken echt - als ik ze met succes kan gebruiken, kan iedereen het!
  1. Zoek en vernietig. Haal je recepten uit al die tijdschriften en recycle het inmiddels verwoeste tijdschrift. Zie je hoe makkelijk dat is? Ga nu door al die recepten die je van het internet hebt afgedrukt. Als je ZEKER weet dat je ze nog steeds wilt, voeg ze toe aan je stapel met recepten.

  2. Zoek ze uit. Als je een recept hebt voor karbonades en een ander voor bosbessenmuffins, wil je dat ze in aparte stapels zitten (tenzij je bosbessenmuffins voor het diner eet, LOL). Verdeel de stapels in Ontbijt, lunch, diner en speciale gelegenheid (dit zijn bijvoorbeeld desserts, vakantierecepten, enz.). Ik vind het fijn om maar een paar categorieën te hebben zodat de tabbladen tot een minimum worden beperkt.

  3. Kantoorbenodigdheden. Het is tijd om naar je favoriete kantoorwinkel te gaan (tenzij je deze dingen al hebt natuurlijk). Je hebt een ringband of ordner nodig, daarin passende plastic bladbeschermers en tabbladen/ tabplakkertjes - je weet wel: van die gekleurde kleine vierkantjes die aan één kant plakken en die je als tabbladje kunt gebruiken. Mijn persoonlijke voorkeur voor verdelers is het soort waar je op kunt schrijven, niet die rare met zo'n inschuifraampje waar je op een minuscuul stukje papier moet schrijven, het moet vouwen als een origami-kunstenaar en dan momet proberen dat in dat raampje te schuiven. Ik heb nog liever een wortelkanaalbehandeling dan dat moeten doen.

  4. Label maker. Label nu de tabbladen. Dat zijn natuurlijk de categorieën die in #2 worden genoemd, maar je wilt misschien ook een menutabblad, of een tabblad 'boodschappenlijst' of zelfs een coupontabblad; gebruik een plastic insteekhoes om die geknipte coupons te bewaren.

  5. Boekmarker. Voor die kookboeken waar je van houdt en niet meer zonder kun tin je leven (goh, ik HOOP dat je daar een Saving Dinner boek hebt!), gebruik je die kleine plak-tabjes, zodat je direct naar je favoriete recept kunt gaan zonder het hele boek door te hoeven bladeren of tijd hoeft te spenderen aan de Index. Je kunt die tabs zelfs met behulp van kleuren categoriseren. Felroze voor die recepten waar je van houdt, groen voor degenen die je wilt proberen en misschien blauw voor degenen die je misschien bereid bent om te proberen. Of misschien kleur je wel helemaal niets. Ik kleur niets - alleen mijn kast en dat komt omdat mijn zus langskomt en we weten allemaal dat ze leeft op ordelijke kasten (zie Leslie's website, www.missussmartypants.com)
Dat is het en daar heb je het: een snelle en eenvoudige methode om alle recepten te ordenen!

Liefs,

Leanne, jouw Dinner Diva

(vertaald van) FlyLady
http://www.flylady.net/d/br/author/leanne-ely/