FunTESTic's FLY-site

Home
FLY-en?
Start FLYen
FlyLessen
Downloads
Ochtend Mijmering
Vraag FlyLady
DinnerDiva
FunTestic's
Begrippen & FAQ

Fly-en Les: Tips om niet afgeleid te raken

Ben je iedere keer afgeleid? Heb je het gevoel dat je geen vooruitgang boekt? Dit is verplichte kost om één maal per week te lezen! Heb je dit gelezen? ~FlyLady

Laten we beginnen wanneer je voeten de vloer raken. Laten we terugdenken aan de vorige avond, net voor het naar bed gaan...
  1. Heb je de voor-het-naar-bed-gaan-routine (welterusten-routine) gedaan?. De schoonheid van deze routine zit 'm er in dat je één stap voor loopt op de dag. Het kost maar een paar minuten op het moment dat je begint. Het bekijken van je controlejournaal voordat je naar bed gaat maakt dat je de dingen die je moet doen, vers in je geheugen hebt in de ochtend. Wanneer je wakker wordt, weet je wat gedaan moet worden.

  2. Heb je de ochtendroutine gedaan?. De ochtend is aangebroken. Je denkt vast dat er niets beter is dan lekker de halve ochtend in bed te blijven liggen. Maar dit is vaak niet het geval. Herinner je je hoe schuldig je jezelf voelt wanneer je blijft liggen? De meesten van ons worden gedwongen tot een niet zo goede start van de dag. We doen dit onszelf aan omdat we niet genoeg rust pakken. Het resultaat is dat we chagarijnig zijn en lopen te treuzelen. Ons humeur hangt direct samen met het voldoende nemen van rust. Ga op tijd nar bed en start 15 minuten eerder dan je gezin om jezelf een goede start te geven van de dag met je ochtendroutine.

  3. Keukentips. Laten we het eens over de keuken hebben. Als de keuken schoon is, is de rest van het huis dat ook. Met andere woorden: als de keuken gaat, dan volgt de rest van het huis. Bedenk je eens die ene gebroken ruit in dat gebouw in de stad; als die ruit te lang kapot blijft duurt het niet lang voor de hele buurt minder wordt. Huizen vervallen, criminaliteit stijgt. Maar als het raam snel gemaakt wordt, dan raakt de buurt niet aangedaan. Een vieze keuken 'infecteerd' de rest van de kamers. Streef er naar de keuken netjes te houden:
    • Leeg als eerste de vaatwasser wanneer je de keuken binnen komt. Op deze manier heb je altijd plek voor vieze vaat. (heb je geen vaatwasser zet dan een afwasteiltje onder de gootsteen achter een deurtje of gordijntje)
    • Hou de gootsteen altijd schoon en glimmend. Als de gootsteen schoon is, is het minder waarschijnlijk dat je er vuile vaat in zet
    • Gebruik iedere dag een schone vaatdoek en reinigingsdoek
    • Maak er een gewoonte van om na gebruik je gootsteen na te drogen
    • Vul de gootsteen met een warm sopje wanneer je gaat koken. Dit helpt je schoonmaken terwijl je bezig bent. Als je dit niet doet, dan stapelt de vaat zich op. Spoel ze goed en zet ze in de vaatwasser. Het aanrecht blijft schoon en wanneer je klaar bent met koken is het enige dat je nog in de vaatwasser moet zetten datgene waarvan je gegeten hebt.
    • Gooi afval en recyclebare dingen gelijk weg
    • Sluit de deurtjes van kastjes
    • Hou een sprayfles met ruitenreiniger en wat schoonmaakdoekjes bij de hand zodat je dingen gelijk kunt laten glanzen met een klein spraytje
    • Maak het opruimen van de tafel een klusje van iedereen. Als iedereen ze eigen bord naar de keuken brengt, schoonschraapt in de groenbak en vervolgens in de vaatwasser zet is het zo gebeurd. Dit kunnen kinderen ook!


  4. Menu-planning Deze is moeilijke. Probeer dit eens: neem een kalender en zet hierop gedurende een maand iedere maaltijd die je gaat maken/maakt. Aan het einde van de maand heb je een journaal/logboek van alles dat je wilt fixen. Vanaf dit logboek kun je menukaartjes en een boodschappenlijst maken. Vergeet niet om de dingen op te schrijven die je hebt gegeten in een restaurant, want dit is ook een menu-item. Als je eenmaal de juiste levensmiddelen in huis hebt, zul je ook meer openstaan om te koken. Wetende dat je hebt gepland, helpt het je ook op je pad te blijven. Het grootste probleem is dat we moeten nadenken over wat we moeten koken en als we nadenken willen we uit eten of 'thuisbezorgd'. Hou een master-boodschappenlijst bij en hang deze op de koelkast met een marker er bij. De master-boodschappenlijst is een lijst van alles dat je aanschaft voor thuis, in categoriën, alfabetisch... hoe je boodschappenlijst ook is ingedeeld: als het maar voor jou werkt. Wanneer je bijna door een artikel heen bent, highlight je dit op de lijst. Deze lijst gaat mee op je boodschappendag. Nog een tip: ruim je koel- en ijskast uit de dag voor je boodschappen gaat doen. Dit geeft je de ruimte om je boodschappen te plaatsen; en het is makkelijk om een lege koelkast schoon te maken.

    Vergeet ook niet om gelijk je boodschappen op te ruimen als je thuis komt. Dit houdt de aanrechtbladen en tafels vrij en je voelt je niet overweldigd bij al die boodschappen die opgeruimt moeten worden. Het is natuurlijk vanzelfsprekend om vlees direct in de koel/vrieskast te zetten...

  5. Ophopingen van papier Mail is meestal een ophoopprobleem! Los het op door het 'doe het nu principe'; dit is beschreven door de echtgenoot van FlyLady:
    • Ga door je mail heen zodra je deze je huis binnen brengt (of van de mat haalt)
    • Open de post alleen wanneer je kalender, kaarten en afvalbak er naast hebt staan (dit halveert de verwerkingstijd en dat je het twee keer moet doornemen)
    • Zorg voor één plek voor je rekeningen en leg ze daar ook neer!
    • Wijs één dag aan om de rekeningen te betalen en hou je er aan. FlyLady houdt twee dagen per maand aan: de 1e van de maand en de 15e van de maand.
    • Controleer de bankafschriften op de dag dat je ze krijgt
    • Leg verkoopbrochures en reclamefolders naast je stoel neer zodat je ze kunt inkijken als je aan een pauze toe bent. Laat ze niet opstapelen. Bekijk ze als je even gaat zitten en zorg voor een schaar, een boodschappenlijst en een vuilbak.
    Oja: het 'doe het nu principe' werkt voor bijna alles (niet alleen mail!!)

  6. De was: weet jij waar je was is?

  7. Meer wasgoed tips

  8. TIps voor de badkamer

  9. Tips voor de slaapkamer (voor het schoonmaken!)

  10. Hints voor de woonkamer, eetkamer en/of familiekamer
    • Gooi dagelijks de krant weg
    • Stof dagelijks
    • Leg de kussens recht op de bank
    • Ruim dingen op als je er mee klaar bent
    • Niet je schoenen uit doen in de woonkamer.


  11. De auto
    • Hou 'm leeg. Dit is moelijk, maar ruim iedere keer als je uitstapt, op.
    • Niet in de auto eten. Op deze manier hoef je ook geen rommel weg te gooien.
    • Tank de auto altijd vol. Het levert je op termijn tijd (en geld) op.
    • Controleer wekelijks het oliepijl (funTESTic: maandelijks is ook goed/voldoende)


  12. Hobby projecten
    • Haal alleen te voorschijn wat je kunt doen in de bepaalde tijd tenzij je een kamer hebt specifiek voor het doel. Ruim dingen ook weer netjes op.
    • Ruim op zodra je klaar bent.


  13. Het vasthouden aan dit systeem
    • Stel je zelf een doel en werk daar naar toe. Zet een timer als dit nodig is.
    • Maak een routine van je dagelijkse klusjes. Tegen de tijd dat je in de keuken bent, heb je de helft van het werk al gedaan. De routine zorgt er voor dat je moet nadenken over wat je moet doen.
    • Maak iedere maand ergens een nieuwe gewoonte van. Het duurt 21 dagen om ergens een gewoonte van te maken. Maar voor SHE's duurt dit 28 dagen...