|
Hoe onstaan die stapels papier![]() Stapels papier, achterstanden, overal en nergens papiertjes, notities.... hoe groeien die eigenlijk? Dat is handig om te weten als je ze straks de baas wilt blijven en die stapels niet meer wilt laten ontstaan. Stapels betekent: achterstand. Ik heb het niet over "stapels" van max 10 papieren, documenten en/of tijdschriften. Stapels nodigen ook uit tot wanorde, want er komt steeds meer op die stapels te liggen; ook dingen die niks meer met elkaar te maken hebben. Sommige mensen zullen nu zeggen: 'ja maar als ik nu stapeltjes heb van hetzelfde, dan is het toch georganiseerd?'. Dan zeg ik: een stapel an-sich is al een probleem, ook al is deze georganiseerd (zelfde onderwerp), het betekent simpelweg dat je dingen niet hebt opgeborgen of nog niet verwerkt hebt en in het geval van -ongeveer- 10 papiertjes is dat nog 'ok', maar als het een 'stapel' is, dan heeft het gewoon te lang kunnen woekeren. In de FLyLady systematiek is het immers ook zo dat je de rekeningen op een 'stapeltje' legt om op woensdag of vrijdag te betalen, dit beschouw ik niet als 'stapel' in de context van wanorde. Behalve dat een stapel "achterstand!" schreeuwt, nodigt deze ook niet uit om te gaan ordenen, je ziet er als een berg tegenop om door die HELE stapel heen te moeten worstelen en soms wordt een stapel zo groot dat hij dreigt om te vallen zodat we er maar een tweede (of derde, vierde etc.) naast maken. Stapels ontstaan omdat je dingen 'even opzij' legt om later iets me te doen. Het kan zijn omdat:
Je hebt dus geen tijd... jaja... Je weet wat de FLyLady zegt. Je hebt geen tijd omdat je denkt dat je het perfect moet doen. Je hebt altijd tijd om ergens een minuutje, twee minuten of tien minuten wat te doen. Beter iets dan niets. Dus ook hier; zet je timer voor twee minuten en doe IETS voor twee minuten. Het hoeft niet perfect, maar doe in ieder geval iets. EN laten we eerlijk zijn; hoe meer chaos, hoe meer tijd het je kost. Er komen steeds meer documenten voorbij. Deels kun je daar ook zelf wat aan doen. Als het bijvoorbeeld gaat om reclame(drukwerk), kun je bewust 'unsubsriben' (email) of een 'nee-nee-sticker' op de deur doen (of als je écht de buurtkrant wilt lezen een 'ja-nee sticker'). Al (voor)sorteren/verwerken op het moment dat het binnenkomt is een ander hulpmiddel. Post die binnenkomt haal ik bijvoorbeeld altijd gelijk uit de enveloppe. Is het toch reclame dan browse ik het even kort door of het een onderwerp is dat op mijn 'interesselijstje' staat en anders gaat het gelijk de papierbak in. Een interesselijstje is bv dat je naar een bepaalde dienst of service op zoek bent. Ik noem als voorbeeld 'zonnepanelen'. ALs ik post krijg over 'collectieve initiatieven' over zonnepanelen, dan gaat deze naar mijn bureaubakje, als het over auto's gaat, dan gaat hij gelijk de papierbak in. Als je ooit denkt dat je 'iets weggegooid hebt dat je de volgende dag nodig bleek te hebben", "wat als ik belastingcontrole krijg en iets niet meer heb?" of "je weet maar nooit wanneer je dit nodig hebt", dan heb je - met grote zekerheid- last van de angst om dingen weg te doen. Maar laten we eerlijk zijn: hoe VAAK heb je iets weggegooid dat je later nog nodig bleek te hebben? Hoe VAAK heb je belastingcontrole gehad en ALS je er al eentje had, hoe erg was het uiteindelijk dat je dingen miste? Laten we wel wezen; in al die stapels zaten vast van die stukken die je op dat moment niet terug kon vinden, bewaren maar niet kunnen gebruiken dus. Bijna alles is ook vervangbaar of je kunt alsnog een kopie opvragen als het nodig hebt, bovendien is veel nu op 'persoonlijke dashboards' van bedrijven te downloaden. Maar hoe weet je nu wat je wel veilig kunt weggooien?
Door je papierwinkel te ordenen wordt je ook niet een 'kil' persoon. Het betekent echt niet dat je ieder papiertje exact recht en geniet op je bureau moet neerleggen. Niet ieder mapje hoeft waterpas in de kast te staan. Het gaat er om dat je dingen snel kunt terugvinden, dat je met minimale frustratie en met vertrouwen dingen kunt terugvinden daar waar je zoekt. Je bent niet ineens een controlfreak en netheidsfanaticus. Het maakt je juist een persoon waar mensen snel en graag naar toe gaan omdat je hen snel van informatie en documentatie kunt voorzien. dit is GEEN FLyLady sectie of vertaling van FlyLady pagina's, ik heb voor het maken van deze pagina's (mede)gebruik gemaakt van het boekje "Organiseer je werkplek" van Odette Pollar (1992/1999), Academic Service, ISBN: 905261 356 7 |