FunTESTic's FLY-site

Home
FLY-en?
Start FLYen
FlyLessen
Downloads
Ochtend Mijmering
Vraag FlyLady
DinnerDiva
FunTestic's
Begrippen & FAQ

Start-de-werkdag-routine en einde-werkdag-routine

door FunTESTic

In stap vier van het maken van het controlejournaal, heeft FlyLady het over het toevoegen van extra routines op de dag, naast de ochtend-routine en de avond-routine. Zelf heb ik een begin- (of start-) de-werkdag-routine en een einde-werkdag-routine ontwikkeld zodat ik altijd 'een goed begin heb' (is immers het halve werk) en een 'goede afsluiting' (waardoor ik morgen ook weer een goede start heb).

Op deze pagina heb ik mijn start-de-werkdag-routine en einde-werkdag-routine neergezet, ter inspiratie, want je bent natuurlijk vrij om deze routine aan te passen en aan te vullen (of te verkleinen) zodat hij voor jou de meest optimale routine levert. Er is één ding waar je aan moet denken bij het maken van een routine: als je hem niet volledig kunt doen, dan is hij te lang!

Je kunt ook nog een 'halverwege-de-werkdag-routine' toevoegen, al naar gelang voor jou handig is en werkt om dingen gemakkelijker te maken. Alles dat je tot een routine kunt maken, gaat uiteindelijk op de automatische piloot en hoef je niet meer over na te denken, dat scheelt weer ruimte die je kunt gebruiken voor creativiteit en inventiviteit!

Start-de-werkdag-routine

  • Doe de verlichting aan (indien van toepassing)
  • Zet de koffie op (indien van toepassing)
  • Vul waterfles/bidon met water
  • Zet ramen en deuren open*
  • Haal (vochtig)schoonmaakdoekje over bureau, toetsenbord en muis
  • Verwerk papier, stukken e.d. die op je bureau e.d. zijn gelegd door een collega (sorteren, weggooien, archiveren)
  • Check agenda, to-do-lijst en signaleringsmap
  • Haal koffie/thee (op kantoor hebben we een automaat, thuis zet ik koffie en heb ik dus een extra punt bovenaan de lijst)
  • Check postvak in

Einde-werkdag-routine

  • Check of postvak in leeg is, zo niet, verwerk de laatste stukken
  • Verwerk het postvak uit (breng naar postkamer, archief, doe in je tas om op de post te doen etc.)
  • Zijn er dingen die op je boodschappen/meeneemlijstjes moeten of die je morgen van huis mee moet nemen?
  • Was koffiebeker/ spoel koffiebeker om (of doe hem in de tas om thuis in de vaatwasser mee te gaan)
  • Spoel waterfles om/ was hem af (of doe hem in de tas om thuis in de vaatwasser mee te gaan)
  • Ruim het bureaublad leeg (clean-desk-policy!)
  • Maak het whiteboard schoon (maak evt. een foto als je tekening/tekst wilt bewaren/ nog moet verwerken)
  • Haal (vochtig)schoonmaakdoekje over bureau, toetsenbord en muis
  • Doe ramen en deuren dicht (indien van toepassing)
  • Doe de lichten uit (indien van toepassing)

*Nb: Zowel op kantoor (het 'oude gebouw') als thuis heb ik geen airconditioning, op het nieuwe kantoor hebben we een 'klimaatbeheerssysteem', welke voor mij altijd te koud staat; écht niet lekker als je dan 's middags ineens in de minstens 10 graden warmere buitenlucht komt in de zomer. Behalve dat ik die droge lucht ongezond vind, vind ik het ook nog eens milieubelastend om al die stroom er voor te gebruiken. Bovendien wordt de wereld er ook niet koeler van. Ik doe dus in alle vroegte, als het nog koel is, alle ramen en deuren open om frisse, koele lucht binnen te laten, de ramen gaan dicht zodra het 'heetst van de dag wordt'. En hoewel het echt niet kan volgens 'FlyLady', doe ik in de zomer vaak mijn schoenen juist uit; je voetzolen zijn namelijk prima lichaamskoelers, zeker als je op koele tegels zit/loopt. Dat kan natuurlijk alleen thuis... mijn werkgever zou het niet echt netjes vinden als ik op kantoor op blote voeten zou lopen LOL.

dit is GEEN FLyLady sectie of vertaling van FlyLady pagina's, ik heb voor het maken van deze pagina's (mede)gebruik gemaakt van het boekje "Organiseer je werkplek" van Odette Pollar (1992/1999), Academic Service, ISBN: 905261 356 7